De Tunnel: Boskoop, The Netherlands, October 2001

"Door Oscar Linnartz en Gerben Knol, bezoekers optreden"

Even voor elf uur 's avonds treden we binnen in het jongerencentrum De Tunnel van Boskoop. Daar zien we (te) weinig mensen en wat bekende E.M. gezichten en een persoon met een Kraftwerk T-shirt. Twee weken eerder was het in Zoeterwoude nog uitverkocht! Een half uur later begint het optreden. Uit veel van het optreden zal de inspiratiebron van E.M. blijken: Kraftwerk. De aankleding van de heren: een zwarte jas met een donkere zonnebril, hetgeen erg stoer staat. De zwarte jas werd halverwege de show verwisseld voor een gele jas met bliksemschichten en lichtgevende zonnebrillen. De nummers zijn ritmisch, dansbaar, maar gezien de helaas lage opkomst gebeurde dat niet echt, je voeten kunnen niet stil laten staan. Veel werd er live gedrumd door de middelste man, die zich dus letterlijk in het zweet stond te werken.

Als hij vergat zijn voetpedaal in te drukken, om zijn drumstel aan te zetten of om van geluidenset te wisselen, klonken zijn drumklanken niet, hetgeen het live gevoel ten goede kwam. Van de andere twee toetsenisten was af en toe niet te zien wat ze speelden. Dat is denk ik inherent aan de muzieksoort met zijn voorbespeelde sequence(r)s. Gelukkig waren er ook nummers wanneer wel goed te zien en te horen was wat de heren speelden. De thema’s en teksten van de nummers doen erg aan Kraftwerk denken (Tanzen mit Computer, The key to compute, Energie, Economy). Na enkele nummers is het stramien in de nummers wel opvallend: altijd ongeveer dezelfde (live) drum geluiden, bijna ieder nummer kent de opbouw met enkele maten "rust" waarna de sequencers, de bas en de live drums er weer bij komen.
Op het vlak van klank en melodie zou er meer variatie in de nummers gebracht kunnen worden. Grappig was wel de gedurfde MS20 (?) solo van de drummer halverwege de set. Het gekozen solo geluid was lekker fel en hard, dat moet hij vaker doen! Opgemerkt dient te worden dat het totaalgeluid geweldig klonk, hard maar zeker niet schel. Gewoon perfect. Er werd tijdens enkele nummers gebruik gemaakt van in de hand te houden drumpads (handy pads). Deze werden live bespeeld (misslaan hoort daar bij). De robotachtige beweging van de heren met de pads, met ieder een andere klank en bewegingspatroon (alsof de heren door een sequencer aangestuurd werden) werd goed ondersteund door de stroboscoop. Het klonk misschien licht chaotisch maar zag er leuk uit.
De lichtshow paste goed bij de muziek: gebruik van black-light, zodat de superman achtige pakjes met felle bliksemschicht en zonnebril mooi oplichte, TL-balken die de heren van onderaf beschenen (allemaal weer met een vette knipoog naar Kraftwerk) en strobscooplampen die synchroon met de muziek oplichten.
Op driekwart van het optreden speelde de E.M.ers een remix van het eerste nummer, hetgeen gewaagd is, normaal gesproken wordt dat bewaard voor de toegift. Erg grappig (en live) maar ook weer erg Kraftwerk, was de act tegen het eind van de show, die overigens een mooie lengte had van anderhalf uur, waarin de heren voor op het podium (nog voor hun instrumenten) met kleine toetsenbordjes de muziek speelde. De interactie met het publiek was erg groot, er mocht iemand van het publiek echt iets spelen. Het laatste nummer was stevig dansbaar met hele vette strings. Iedereen verliet een voor een het podium en een heer in witte jas (de videobediener) herstarte de sequencer zodat het gehele nummer inclusief het gespeelde nogmaals werd weergegeven, maar nu dus zonder leden op het podium (afgekeken van Kraftwerk). Wat natuurlijk doodzonde was, was de geringe hoeveelheid publiek dat was komen opdagen. Dat had toch wel invloed op de totale sfeer. Ik had echter niet de indruk dat de maschinisten zich daardoor lieten leiden en zich minder inzetten. Waarvoor hulde! Je kon aan alles zien dat de heren er veel tijd in hebben gestoken.

Conclusie:
Een leuk optreden dat erg goed klonk. Een leuke live show, muzikaal kan het echter nog wat verbetering gebruiken. Kraftpop zonder pretenties voor de Kraftwerk
liefhebbers.